Motorwagens van de Belgische spoorwegen Dieselmechanische motorwagens van de NMBS

Type 552 (609)

Rollend materiaal
Niet meer in dienst.
Niet bewaard.
 


 


Algemeenheden:
Bouwjaar
Nummering
Effectief
Asindeling
Aslast
Massa leeg rijklaar
Massa rijklaar
Tarra
Bevoorrading
Reizigers
Bagage
Uurvermogen
Maximum snelheid
Minimum boogstraal
Actieradius
Capaciteit van de gasoliereservoirs
1939
552.01 - 552.06 voorheen 609.01 - 609.06
6
1A'A1'
1e as:8t; 2e as:7,7t; 3e as:7,6t; 4e as:7,8t
21,5ton
31,1ton
21,1ton
0,4ton
9,6ton
1 ton
92kW (2,95kW/ton)
56km/h; 609.06: 65km/h met versnellingsbak Cotal
80m
400km
160liter
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-kast
Hoogte rail-dak
Wieldiameter
15985mm
-mm
9884mm
1650mm
2250mm
965mm
3410mm
700mm
Kastgedeelte:
Bouwer Constructie Atelier Mechelen
Bagagecompartiment toegankelijk voor reizigers

Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
77
43
120
Totaal
77
43
120
Max toegelaten
77
63
140
Bagagecompartiment niet toegankelijk voor reizigers

Zitplaatsen
Staanplaatsen
Totaal
2e klasse
70
50
120
Totaal
70
50
120
Max toegelaten
70
50
120
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Injectie
Vermogensregeling
Starter
Nominaal vermogen
Draaisnelheid
Aantal cilinders /Opstelling
Boring
Slag
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Gewicht
Ophanging van de motor
SA Brossel Frères te Brussel
6D120B
4 takt
mechanisch met verbrandingskamer systeem Ricardo
door injectieregeling
door elektrische starter
127pk
1800t/min
6 / verticaal in lijn
120mm
150mm
118bar
7bar
9m/sec
568Nm
850kg
elastisch aan het chassis van de kast
Overbrenging
Bouwer
Type
Werking

Koppeling met de motor
Omkeerinrichting
Aandrijving

Bediening
SA Brossel Frères te Brussel
-
Mechanische versnellingsbak met 4 versnellingen met glijdende
tandwielen en 2 koppelingsschijven bekleed met Ferodo.
Direct
Door glijdende rechte tandwielen in de versnellingsbak.
door cardanassen via een differentieel;
met een bronzen kroonwiel op de assen en eindeloze vijzen.
Handbediend
Remming
- Rechtstreekse Westinghouserem met constante druk met machinistenkraan WS.
- Remming door gietijzeren remblokken op de wielbanden.
Verwarming
- Met het koelwater van de dieselmotor
Verluchting
- Door Schepens verluchters op het dak
Opmerking
- Op 15 mei 1941 werden de motorwagens vernummerd naar 552.01 - 522.06 en uitgerust met een gasgenerator. In augustus 1947 werden ze terug overgeschakeld op gasolie.